TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA MALAYSIA (TTPM)




Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), adalah satu badan bebas yang ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Pelindungan Pengguna 1999. Tribunal beroperasi di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri , Koperasi dan Kepenggunaan. Objektif utama penubuhan Tribunal adalah untuk menyediakan saluran alternatif kepada pengguna untuk memfailkan tuntutan gantirugi secara mudah, murah dan cepat.

OBJEKTIF PENUBUHAN....................
  1. Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia adalah merupakan sebuah badan bebas untuk mendengar dan mengadili tuntutan-tuntutan yang difailkan oleh pengguna di bawah Akta Perlindungan Pengguna, 1999 tertakluk kepada peruntukan Akta tersebut.
  2. Sebelum penubuhan Tribunal, segala tuntutan gantirugi oleh seorang pengguna terhadap seorang pembekal atau pengilang terpaksa dibawa ke Mahkamah Sivil di mana ia melibatkan prosedur yang rumit, kos yang tinggi dan mengambil masa yang panjang untuk diselesaikan. Ini adalah antara sebab-sebab mengapa pengguna tidak berminat untuk membuat tuntutan di Mahkamah terhadap pembekal atau pengilang yang tidak bertanggungjawab terutamanya jika sekiranya amaun yang dituntut adalah kecil, walaupun pada masa ini sudah adanya Mahkamah Tuntutan Kecil di setiap negeri untuk mendengar tuntutan-tuntutan yang tidak melebihi RM5,000.00.
  3. Memahami hakikat ini, Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia telah ditubuhkan bagi menyediakan satu saluran atau kemudahan alternatif kepada seorang pengguna untuk menuntut gantirugi dan pampasan daripada seorang pembekal atau pengilang dengan cara mudah, murah dan cepat.




Secara umumnya pengguna bermaksud seseorang individu yang membeli barang dan perkhidmatan untuk kegunaan atau penggunaan diri, rumahtangga atau isi rumah.

Secara perundangan, istilah 'pengguna' bermaksud seorang yang :-

a)  memperoleh atau menggunakan barang atau perkhidmatan daripada jenis yang pada
     lazimnya diperoleh bagi maksud, kegunaan atau penggunaan diri, rumah tangga atau isi
     rumah; dan

b) tidak memperoleh atau menggunakan barang atau perkhidmatan itu, terutamanya bagi
    maksud –

       i.   membekalkannya semula secara perdagangan;
       ii.  menggunakannya dalam perjalanan suatu proses pengilangan;atau
       iii. dalam hal barang, membaiki atau mengolah, secara perdagangan, barang lain 



BIDANG KUASA TTPM..........


  • Tribunal mempunyai bidang kuasa mendengar :-                                                     
a)      apa-apa tuntutan mengenai apa-apa perkara yang ia mempunyai bidang kuasa untuk mendengar seperti diperuntukkan di bawah Akta; 
b)      di mana jumlah amaun yang dituntut tidak melebihi RM25,000.00; 
c)      apa-apa perkara lain yang ditetapkan oleh Menteri melalui perintah yang disiarkan dalam Warta.
  • Bidang kuasa Tribunal hendaklah dilaksanakan oleh Pengerusi, Timbalan Pengerusi dan mana-mana anggota yang dipilih oleh Pengerusi yang akan bersidang sendirian.


Jenis-jenis Tuntutan Yang boleh Dikemukakan ke Tribunal



Mana-mana pengguna boleh memfailkan tuntutan di Tribunal menuntut gantirugi bagi kerugian yang ditanggung berhubung apa-apa perkara yang melibatkan kepentingan beliau sebagai pengguna di bawah akta yang berbangkit daripada :-

a.      Perlakuan mengelirukan dan memperdaya, representasi palsu dan amalan tak saksama, iaitu :-
 i.      perlakuan mengelirukan dan memperdaya berkaitan dengan jenis, proses pengilangan, kesesuaian, kualiti dan kuantiti;
ii.      gambaran yang mengelirukan mengenai harga;
iii.      tawaran pemberian, hadiah atau benda percuma lain dengan niat untuk tidak mengadakannya;
iv.      tuntutan-tuntutan lain yang mengelirukan seperti -
         1)    selagi stok masih ada;
         2)    barang-barang adalah terhad; dan sebagainya.
v.      menerima bayaran tanpa niat untuk membekalkan barang atau perkhidmatan;
vi.     kontrak perkhidmatan hadapan bagi perkhidmatan yang akan diadakan atas dasar berterusan.



b.   Keselamatan barang dan perkhidmatan :–
i.      standard keselamatan berkaitan dengan apa-apa barang atau kelas barang;
ii.     standard keselamatan berkaitan dengan apa-apa perkhidmatan atau kelas perkhidmatan.



c.      Hak terhadap pembekal berkenaan dengan gerenti tersirat berkaitan dengan pembekalan  barang-barang :-
 i.      mengenai hakmilik;
ii.      mengenai kualiti boleh terima;
iii.      mengenai kesesuaian bagi maksud tertentu;
iv.      bahawa barang mematuhi perihal;
v.      bahawa barang mematuhi sampel;
vi.      mengenai harga munasabah;
vii.      mengenai pembaikan dan barang ganti.




 d.      Hak terhadap pembekal berkenaan dengan gerenti tersirat berkaitan dengan pembekal perkhidmatan :-
i.      mengenai ketelitian dan kemahiran munasabah;
ii.      mengenai kesesuaian bagi maksud tertentu;
iii.      mengenai masa siap munasabah;
iv.      mengenai harga munasabah.




e.      Hak terhadap pengilang berkenaan dengan gerenti nyata berkaitan dengan pembekalan barang-barang :-
i.      mengenai kualiti prestasi atau ciri-ciri barang;
ii.     mengenai pemberian perkhidmatan yang diperlukan: 
iii.    mengenai kebolehdapatan barang yang serupa pada masa hadapan;    
iv.    mengenai pemulangan wang atau balasan sekiranya barang tidak memenuhi apa-apa akujanji oleh  penggerenti.      




f.       Hak terhadap pengilang berkenaan dengan gerenti tersirat berkaitan dengan pembekalan barang-barang :-
i.      mengenai kualiti yang boleh diterima;
ii.     bahawa barang mematuhi;
iii.    mengenai pembaikan dan barang ganti. 





     
Pengertian Barang

Untuk tujuan perenggan-perenggan di atas, perkataan 'barang' ertinya barang yang terutamanya dibeli atau digunakan bagi maksud diri, rumah tangga atau isi rumah, dan termasuklah :-  
          a.   barang yang dipasang pada, atau digabungkan dalam, apa-apa harta tak alih atau harta alih;  
          b.   haiwan, termasuk ikan;
          c.   vesel atau kenderaan;
          d.   kemudahan; dan
          e.   pokok, tumbuh-tumbuhan dan tanaman sama ada atau tidak di atas, di bawah atau terlekat pada tanah, tetapi tidaklah termasuk hak dalam tindakan, termasuk surat cara niaga, syer, debentur dan wang.



Pengertian Pengguna 


Perkataan 'pengguna' ertinya seorang yang :-



         a)      memperoleh atau menggunakan barang atau perkhidmatan daripada jenis yang pada lazimnya diperoleh bagi maksud, kegunaan atau penggunaan diri, rumah tangga atau isi rumah; dan
         b)      tidak memperoleh atau menggunakan barang atau perkhidmatan itu, terutamanya bagi maksud :-
                  i.      membekalkannya semula secara perdagangan;
                  ii.      menggunakannya dalam perjalanan suatu proses pengilangan;
                iii.      dalam hal barang, membaiki atau mengolah, secara perdagangan, barang lain atau lekapan pada tanah.  
  

Pengertian Perkhidmatan 
Perkataan 'perkhidmatan' termasuklah apa-apa hak, faedah, keistimewaan atau kemudahan yang atau yang akan, diberikan atau dianugerahkan di bawah apa-apa kontrak tetapi tidaklah termasuk :-


   a) hak, faedah atau keistimewaan dalam bentuk pembekalan barang atau pelaksanaan  kerja di bawah suatu perkhidmatan; atau 
    b) apa-apa perkhidmatan yang dibekalkan atau akan dibekalkan oleh ahli professional yang dikawal selia oleh mana-mana undang-undang bertulis (seperti doktor, peguam atau arkitek);atau 
   c) perkhidmatan jagaan kesihatan yang dibekalkan atau akan dibekalkan oleh professional jagaan kesihatan atau oleh kemudahan jagaan kesihatan (seperti perkhidmatan perubatan, pergigian, kejururawatan, perbidanan, farmasi dan ambulans).  









ALAMAT CAWANGAN TTPM






PERLIS
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
d/a Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Perlis,
Tingkat Bawah, Bangunan Persekutuan, Persiaran Jubli Emas, 01000 KANGAR,
PERLIS.
TEL:  04-979 5009 
FAKS: 04-976 2490
KS : SITI SARAH BINTI SHAMSUDDIN



KEDAH
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
d/a Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Kedah,
Aras G, Zon A, Wisma Persekutuan,
Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
Bandar Muadzam Shah,
06550 ALOR STAR,
KEDAH.
TEL:  04-700 1730                       
FAKS: 04-700 1731
KS : ZURIDA BINTI YAHYA


Cawangan kecil Kedah
PPDNKK Sungai Petani,
Tingkat 2, Wisma Ria, Taman Ria,
08000 Sungai Petani,
KEDAH. 
TEL : 04-4205108
FAKS : 04-4217995

PPDNKK Kulim,
No.31,32&33, Taman Pelangi 2,
09000 Kulim Kedah.
TEL: 04-4963700
FAKS: 04-4915898


PULAU PINANG
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
Tingkat 9, Bangunan Tuanku Syed Putra,
Leboh Downing,
10300 PULAU PINANG.
TEL:  04-250 5401 / 250 5402      
FAKS: 04-262 5196
KS : AHMAD YAZID BIN AYUB  

Cawangan kecil Pulau Pinang
PPDNKK Seberang Perai Tengah,
Unit 12A,Tingkat 3,Kompleks Sempilai,
Jalan Sempilai,13700 Seberang Prai,
PULAU PINANG.
TEL: 04-3801700
FAKS : 04-3995517



PERAK
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
d/a Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Perak,
Tingkat 1, Blok A,
Bangunan Persekutuan Greentown,
Jalan Dato' Seri Ahmad Said,
30450 IPOH,
PERAK. 
TEL:  05-241 4621 / 241 4611    
FAKS: 05-249 3409
KS : HAMIDAH BINTI AZIZAN

Cawangan kecil Perak
PPDNKK Taiping
No. 5 & 7, Regat Simpang,
34700 Taiping,
PERAK.
TEL: 05-8475806 
FAKS: 05-8063067

PPDNKK Teluk Intan
Lot 2007
Jalan Sultan Abdullah,
36000 Teluk Intan,
PERAK.
TEL: 05-6253100
FAKS: 05-622828



SELANGOR
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan,
Tingkat 17, Menara MRCB,
Jln Majlis Seksyen 14,
40622 Shah Alam, 
SELANGOR.
TEL:  03-5511 8271 / 5511 4929    
FAKS: 03-5511 6981
KS : SHARIFAH AINI BINTI ABDULLAH 

Cawangan kecil Selangor
PPDNKK Kuala Selangor,
Tingkat 1, Lot 1-01, Kompleks PKNS,
Jalan Perusahaan 1,
45000 Kuala Selangor,
SELANGOR.
TEL: 03-3289 6585
FAKS: 03-3289 6586

PPDNKK Kuala Kubu Bharu
Lot 10, Tingkat Bawah & 1
Jalan Mat Kilau 1,
44000 Kuala Kubu Bharu
SELANGOR.
TEL: 03-6064 2495
FAKS: 03-6064 2498


NEGERI SEMBILAN
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
No. D9, Tingkat 2, Bangunan Akhma,
Persiaran Utama, S2-1,
70300 Seremban,
NEGERI SEMBILAN.
TEL:  06-601 6852                   
FAKS: 06-601 6443
KS : KAMARUL AZMI BIN KAMARUZAMAN


MELAKA
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Melaka,
Aras 6, Wisma Persekutuan,
Jalan MITC, Hang Tuah Jaya,
75450, MELAKA.
TEL:  06-234 5827 / 234 5865   
FAKS: 06-234 5833
KS : SAMUEL MUT JOHN BRODY



JOHOR
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
Aras 17B, Menara Ansar,
Jalan Trus,
80000 Johor Bahru,
JOHOR.
TEL:  07-227 1755 / 227 1766    
FAKS: 07-227 1799
KS : AHMAD SUKERI BIN MOHAMED

Cawangan kecil Johor
PPDNKK Kluang
Tingkat 1, Bangunan Persekutuan,
KM 2, Jalan Batu Pahat,
86000 Kluang,
JOHOR.
TEL   : 07-773 6877 / 07-771 3571
FAKS : 07-773 0352

PPDNKK Batu Pahat
Aras 6, Wisma Sin Long,
Jalan Zabedah,
83000 Batu Pahat,
JOHOR.
TEL   : 07-435 5478
FAKS : 07-435 5497


PAHANG
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
Tingkat 4, Wisma Persekutuan,
Jalan Gambut,
25000 Kuantan,
PAHANG.
TEL:  09-516 5196    
FAKS : 09-516 5195   
KS : JASHUA BIN MOHD. MOKHTAR

Cawangan kecil Pahang
PPDNKK Temerloh,
No. 2, Jalan Pak Sako 3,
Bandar Seri Semantan,
28000 Temerloh
PAHANG.
TEL : 09-290 1601 / 09-290 1602
FAKS : 09-290 1611


TERENGGANU
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
d/a Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Terengganu,
Tingkat 3, Wisma Persekutuan,
20200 Kuala Terengganu,
TERENGGANU.
TEL:  09-620 4170   
FAKS: 09-624 5196 
KS : ZULKIFLI BIN BAHARUM

Cawangan kecil Terengganu
PPDNKK Kemaman,
Aras 3, Bangunan Persekutuan Kemaman,
Jalan Melor,
24000 Kemaman,
TERENGGANU
TEL : 09-850 2457
FAKS : 09-859 8188



KELANTAN
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
d/a Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Kelantan,
Tingkat Bawah, Menara Perbadanan,
Jalan Tengku Petra Semerak,
15000 Kota Bharu,
KELANTAN.
TEL:  09-741 6068 / 741 6069          
FAKS: 09-741 6101 
KS : FAKHARIAH BINTI HAMZAH

Cawangan kecil Kelantan
PPDNKK Kuala Krai
PT 5378, Guchil 6 Luar
18020 Kuala Krai
KELANTAN 

TEL : 09-960 2260
FAKS : 09-966 3624




SARAWAK
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
d/a Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Sarawak,
No 41-51, Jalan Tun Jugah,
93350 KUCHING,
SARAWAK.
TEL:  082-459 022 / 459 028
FAKS: 082-459 060          
KS : MASTIKAWATY BINTI ZAWAWI

Cawangan kecil Sarawak
PPDNKK Limbang,
No. 1987, Tingkat Bawah & 1,
Jalan Buang Siol,
98700 Limbang,
SARAWAK
TEL : 085-217 414
  
PPDNKK Miri,
Tingkat 5 & 6, Plaza Yu Lan,
Jalan Raja,
98000 Miri,
SARAWAK
TEL : 085-412 862 / 085-442 700

PPDNKK Bintulu,
Lot 2141 Bintulu Town District,
Jalan Tun Rajang,
97000 Bintulu,
SARAWAK
TEL : 086-332 176

PPDNKK Sibu,
Tingkat 1 Wisma Persekutuan Blok 3,
Persiaran Brooke,
96000 Sibu,  
SARAWAK
TEL : 084-329 202



SABAH
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
Tingkat 9, Blok D, Bangunan KWSP,
Beg Berkunci No. 126,
88994 KOTA KINABALU,
SABAH.
TEL:  088-257 690
FAKS: 088-269 244
KS : JAHIDA BINTI USOK @ NORAINI

Cawangan kecil Sabah
PPDNKK Tawau,
Tingkat 1, Wisma Persekutuan,
Jalan Dunlop, Bandar Sabindo,
91000 Tawau,
SABAH 
TEL : 089-769 790
FAKS : 089-778 060

PPDNKK Sandakan,
Blok A, Lot 1 & 2, Liberty Parade,
Bandar Kim Fung, Batu 4, Jalan Utara,
W.D.T 11,
90500 Sandakan,
SABAH 
TEL : 089-201 301
FAKS : 089-201 303



WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
d/a Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Wilayah Persekutuan Labuan,
15B, Tingkat 15, Blok 4,
Kompleks Ujana Kewangan,
87000 WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN.
TEL:  087-414 019 / 423 197     
FAKS: 087-452 079 
KS : SUMIATI BINTI LADULU



WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR 
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
Tingkat 16, Putra Place,
100, Jalan Putra,
50622 KUALA LUMPUR.
TEL:  03-4042 4181 / 4042 4194   
FAKS: 03-4042 4259
KS : ZAMANI BIN OSMAN



WILAYAH PERSEKUTUAN PUTRAJAYA
Setiausaha,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan,
Aras 5, Podium 2, No 13, Persiaran Perdana,
Presint 2,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62623 PUTRAJAYA,
WILAYAH PERSEKUTUAN PUTRAJAYA.
TEL:  03-8882 5822
FAKS: 03-8882 5831
Talian Bebas Tol: 1800-88-9811    

17 comments:

  1. saya telefon tapi tiada orang angkat

    ReplyDelete
  2. wahhh susah betul angkat telefon diorang ni...

    ReplyDelete
  3. nak pergi terus je hari ni... mungkin nasib menyebelahi. Insya'Allah.

    ReplyDelete
  4. susah betul angkat telefon diorang ni...adoi..

    ReplyDelete
  5. Saya penah tertipu dengan iklan di mudah.my,Kita boleh buat aduan juga kat http://eaduan.kpdnkk.gov.my then tak sampai 1 jam dorang call balik untuk tindakan selanjutnya

    ReplyDelete
  6. Assallam,saya ada membuat pelaburan ternakan ikan di arowana kt bkt merah .boleh kah saya menuntut balik duit pelaburan tu sbb pengusaha kolam tu TIDAK menjaga kolam itu sepenuhnya.sikapnya seolah2 mahu melarikan kan diri.HARAP BANTU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak salah saya, hanya yang melibatkan pembelian barangan dan perkhidmatan yang digunakan untuk diri sendiri dan ahli keluarga sahaja. Kalau yang melibatkan pembelian yang bertujuan untuk pelaburan, luar bidang kuasa ttpm.

      Delete
  7. hari tu ada beli perabot, deposit RM1000, tunggu punya tunggu punya tunggu tiada, bila tanya minggu depan minggu depan. last last org tu ckp takda stock, hampir 1 bulan sya tunggu, sya minta deposit sya balik, dia ckp minggu depan, tunggu punya tunggu takda, kol x nak angkat, mesej x nak balas, janji janji nak bagi balik, cek tengah on the way la ambil masa masuk ke dalam akaun bank sya, last last sampai skg takda, sya p buat report polis, polis pulak suh sya kol org tu supaya kol polis tu, tp helo sedangkan kol dan mesej sya pun org tu xnak bagi respon ini kan pula nak suh dia kol polis? last las polis tu kol org tu, org tu janji dgn polis tu yg dia akan byar sya dalam tempoh 4 hari, tapi malangnya org tu cuma cakap kosong dgn polis seolah olah dia x takut, polis tu suh sya cari peguam, bagi sya RM1k bukanlah jumlah yg banyak lagi lagi dengan ekonomi yg x stabil skg ni, sya usaha juga kol peguam sebab xnak lepaskan org yg suka menindas dan menipu org ni. tp malangnya peguam ckp jumlah yg sya nak dapatkan adalah terlalu sikit, dia sarankan sya utk pegi ke tribunal pengguna, inshaallah esok sya akan ke tribunal pengguna untuk follow up kes ni, semoga allah bersama dengan org org yg teraniaya. dan semoga pihak pihak tribunal pengguna dapat menghapuskan org org yg suka menipu ni. skg genap 2 bulan org tu berdiam terus walaupun sya cuba deal secara baik dan profesional tapi org tu langsung tak peduli.sya nak buktikan bahawa jumlah penipuan yg sedikit mampu kita lawan.

    ReplyDelete
  8. 1.plan yang saya bayar mengatakan bahawa pakej ini boleh mendapatkan panggilan tanpa had & SMS tanpa had dan rangkaian 4G LTE berkelajuan tinggi.

    2.Saya menggunakan pakej Maxis One RM128 sebelum ini,Maxis One RM158 banding dengan plan RM128 Perbezaan ialah boleh mempunyai lebih 10GB data saja.maksudnya 10GB data berharga RM30.00.

    3.Sebelum saya Pakej naik taraf setiap bulan data saya habis dan saya perlu lebih keluar wang dapatkan untuk keperluan saya.

    4.Kos untuk operasi 3G network banding dengan kos operasi 4G LTE lebih murah,saya keluar wang dapatkan plan ialah 4G network LTE tetapi maxis hanya sediakan 3G network service untuk saya.

    5.Saya naik taraf plan ada bayar deposit wang RM834,wang ini dijanji setiap bulan tolak balik kepada saya dalam bil bulanan.maxis gagal memberi produk seperti dalam iklan salah bukan daripada saya,produk dari maxis mempunyai masalah selesai masalah pengguna hadapi ialah tanggung jawab maxis.maxis tidak dapat selesai masalah dan rampas wang deposit saya.

    6.Saya memberi cadangan sim card maxis masuk modem saya boleh dapat 4G network,tetapi modem itu persendirian tidak boleh diangap saya sudah dapat 4G network.lagipun modem saya berbanding modem maxis,jauh lebih bagus modem Saya berbanding dengan maxis modem.ini kerana modem yang saya punya boleh mengacess dari jauh berbanding dengan modem maxis.

    7.Pihak maxis,maklum balas saya,modem persendirian saya mempunyai signal antenna yang lebih kuat berbanding telefon mudah alih,kenapa maxis maklum balas kepada MCMC signal liputan 4G adalah baik sekiranya kad sim tersebut dimasukkan ke dalam peranti modem huawei B618.modem saya punya jauh lebih bagus berbanding dengan maxis modem,ini kerana modem yang saya punya boleh mengacess dari jauh berbanding dengan maxis.ini tidak boleh diangap maxis telah memberi perkhimatan kepada pengguna.mengguna ayat perkataan cuba menipu kedua-dua pihak

    8.Saya dilindungi LAWS OFF MALAYSIA ACT 588

    ReplyDelete
  9. saya kena tipu online beri tv box apa i bole buat

    ReplyDelete
  10. Saya booking tiket melalui travel agensi ke melbourne tapi pihak agensi tunda tiket tu dan tidak memulangkan duit saya..bole ke saya buat aduan ke tribunal pengunna psl ni

    ReplyDelete
  11. Saya beli barang kat online.berurusan melalui wasap.dapat iklan kat FB..duit dah transfer.barang x sampai..wasap pn x balas.. report dah buat..blh dpt balik ke duit saya KLU buat aduan kat tribunal pengguna

    ReplyDelete
  12. Saya beli mas lelong murah diwasap dpt iklan diFB dah transfer tiba2 brubah harga lain pula rupa nye dah ditipu...minta duit blk dikira hangus wsap tak brjawap repot dah buat...blh dpt blk ke duit saya dlm keadaan sekarang ni klau buat aduan kat tribunal pengguna

    ReplyDelete